آماده سازیآماده سازی برای سخنرانیایجاد شرایط سخنرانی

ایجاد شرایط سخنرانی ۱

ایجاد شرایط سخنرانی

ایجاد شرایط سخنرانی

صحبت کردن در جمع،  کار راحتی نیست، مخصوصاً برای کسانی که با ظرافت های سخنرانی در جمع آشنا نباشند، مَخلص کلام اینکه سخنران باید گونه ای صحبت کند تا مخاطب بتواند کلماتی را که می گوید، بفهمد و برایش جذابیت داشته باشد.لذا این کار سخت است.

سخنران خوب، باید ویژگی ها و صفات شخصیتی خاصی را در اختیار داشته باشد یا در خود رشد دهد  تا او را از یک سخنران ضعیف یامتوسط ​​متمایز کند، اگرمی خواهید سخنران ممتازباشید، باید این ویژگیها را در خود توسعه دهید تا این مفاهیم به شما در استفاده از پتانسیل خود و موفقیت بیشترتان کمک کند؟

غالباً، سخنرانان حرفه ای باید با مخاطبان گسترده ای ارتباط برقرار کنند، که مستلزم درک فوق العاده موضوع موردنظراز طرف خود و از سوی شنوندگانشان باشد.

برای رسیدن به این اهداف دراینجابرخی از ویژگی ها برای ایجاد شرایط سخنرانی خوب ارائه میگردد که به هر سخنران در هر درجه، کمک می کند تا اندوخته های خود را بهتر مدیریت کند و موفق تر صحبت کند.

راههای ایجاد شرایط سخنرانی

۱- آمادگی برای سخنرانی  ایجاد شرایط سخنرانی

یکی ازلازمه های مهم سخنران خوب، ایجاد آمادگی است، برای یک  سخنرانی باید قبلا روی یک موضوعی کارکنید و بدون اهمیت به موضوع(یعنی موضوع هرچه باشد، سنگین یاسبک) سخنرانی خود را به خوبی آماده کنید تا بتوانید مخاطبان را جذب کنید برای آماده سازی ابتدا با ایجاد طرح کلی موضوع خود، پیش نویسی تهیه کنید سپس بارها تمرین کنید.

نکته۱ : در زمان تمرین، سعی کنید تا جایی که می توانید شیوه ی ارائه خود از لحاظ گفتاری، رفتاری، بلند وآهستگی، حرکات و… را تغییر دهید زیرا شیوه یکنواخت صحبت کردن ممکن است مخاطب را خسته کند.

نکته۲ : سخنرانی ممکن است به بصورت اشتراک گذاری مطالب یا به شکل یک خطابه محض در مورد یک موضوع خاص باشد برای هردو حالت خود را آماده کنید.

نکته۳ : چگونگی آمادگی خوب با داشتن منابع قوی ومستند ارتباط دارد و موفقیت زمانی متولد می شود که آمادگی با فرصت مناسب روبرو شود، افرادی موفق بودند وهستند که با استفاده از این عناصر مهم در سخنرانی، آمادگی برای ایجاد فرصت ها و رویدادهای بزرگ در خود ایجاد کنند.

نکته۴ : در حالی که ممکن است گاهی بتوانید فقط با جریانی که با شما موافق است پیش بروید وازآن موفقیت کلان کسب کنید، امابه خاطر داشته باشید که غالبا دستاوردها به طور تصادفی یا با حرکت در جهت موافق جربان اموراتفاق نمی افتد، بلکه  فرصت ها اغلب نه تنها پنهان می شوند بلکه ناسازگاری هم میکنند لذا موفقیت دراین شرایط، بستگی به توانایی شما دریافتن فرصتها و پس زدن حداکثری این ناسازگاریهاست.

۲- سخنران خوب، باید پیغام ها و ایده های منحصربفرد ارائه دهد. ایجاد شرایط سخنرانی

یکی از ویژگی های سخنران خوب، توانایی ارائه پیغام های فوق العاده است. مخاطبان، پیام های بی فایده وحتی تکراری که از پیش شنیده اند، برنمی تابند، آنها می خواهند دیدگاه مفید وتازه ایی را بشنوند و نگاه جدیدی به امور پیدا کنند، ارائه دیدگاه تازه و پیغام منحصر به فرد می تواند کل صحبت های شما را قدرتمند و تأثیرگذار نماید(البته اگر تکراری است بشکل دیگری و با پیام متفاوت نسبت به گذشته ارائه نمایید).

هنگام صحبت در جمع؛ یکی از ساده ترین راه ها برای ارائه یک پیام منحصربه فرد و قدرتمند، این است که به خود و باورهای خود اعتقاد داشته باشید تا بتوانید دیدگاهی را که ارائه می دهید در ایجاد یک تحول منحصربفرد در افرادموفق شوید.

گفتن این ایده ها خیلی از انجامش راحت‌تر است چون هیچکس با توانایی منحصر به فرد متولد نمی شود و هیچکس نمی تواند بخودی خود ایده های خلاقانه ارائه دهد لذا در ابتدا با مشکل روبرومی شوید ، گرچه بعضی از افراد به طور طبیعی خلاق تر از دیگران هستند واین برای برخی از تلاشگران دشوار خواهد بود که در بین اهل سخن  در سطح پایینتر باشند،. اما این را هم بدانید که با آماده سازی خود می توانید به بهترین افکار و ایده های والا دست پیدا کنید.

۳- سخنران خوب، محتوای قابل اجرا ارائه می دهد ایجاد شرایط سخنرانی

یک سخنران خوب، برای گذراندن وقت، سخنرانی نمی کند. سخنرانی های عمومی اکثرا برای کمک به رشد فکری مخاطبان طراحی شده اند، مثلا شما وقتی درباره مسائل مذهبی صحبت می کنید، این فرصت را دارید که با تعداد زیادی از مخاطبان درباره  آیات ،روایات وفرامین ودستورات دینی صحبت کنید ولذا مطالبی را که ارائه مینمائید باید جنبه اجرایی وعملی داشته باشد والا وقت گذرانی کرده اید.

در اینجا شما باید روی مخاطبان تمرکز کنید و از رویکردی جهت گرا استفاده کنید تا به آرامی رویکرد مخاطبان را اصلاح و بهبود بخشید، بااین حال چنانچه توصیه هایی که برای مخاطب ارائه می شود، ایده های عالی اما بدون پیاده سازی و مراحل عملی باشد تاثیر چندانی نخواهد داشت.

۴- سخنران خوب، مفاهیم پیچیده را ساده می کند ایجاد شرایط سخنرانی

گاهی اوقات، سخنرانی در مقابل مخاطبان فراوانی، می ایستد و مفهومی را توضیح می دهد اما مطالب ساده نیست. در حالی که یک سخنران خوب باید مفهوم آنچه را توضیح می دهد خود درک کند تا با ارائه خوب مخاطبان هم در ک کنند گرچه ممکن است باز مخاطبان بطور کامل درک نکنند که باید…

یکی از ویژگیهای سخنرانان خوب این است که حتی پیچیده ترین نظریه ها را ساده میکند. به خاطر داشته باشید که ممکن است مخاطبان شما اصول و مبانی صحبت شما را برنتابند اما شما باید سخنرانی خود را طوری طراحی کنید که آن ها همه چیز را درک کنند.

نکته :  درزیستن، مردم بیش از هر چیزمجذوب سادگی هستند  لذا در سخنرانی هم در ارائه اصول ومبانی، ساده سازی مفاهیم پیچیده، کلید دستیابی به نتایج بهتروعمیق ترمیباشد.

۵- سخنران خوب، پیامش را خوب انتقال میدهد ایجاد شرایط سخنرانی

یکی از سخت ترین کارها هنگام صحبت در جمع، مجذوب کردن مخاطبین است. این مورد هیچ ربطی به موضوعی که در آن صحبت می کند ندارد، بلکه نوع سخنرانی ونحوه ارسال پیام شما مهم است که به آن کاریزما می گویند.

نکته ایی که باید در اینجا رعایت شود این است که برای جذب مخاطب باید با نحوه صحبت کردن و حرکات خود مرتبط باشید، حفظ تماس چشمی، نحوه ایستادن صحیح ، استفاده از حرکات دست مناسب و حالات چهره بسیار مهم است، سرعت صحبت کردن شما نیز می تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

اگر اعتماد به نفس و روان انتقال(کاریزما) در صحبت با مردم در طبیعت شما نیست، نیازی نیست که خود را مجبور کنید، وعصبانی شوید، فقط واقعی باشید و در عین حال در سخن گفتن  بنحوی از زبان مثبت بدن استفاده کنید.

 ۶- سخنران خوب، از سوالات استقبال می کند ایجاد شرایط سخنرانی

سخنرانان، اغلب تمایل به پاسخ دادن سوالات را ندارند. این کار تعامل با شنوندگان را کاهش می دهد درصورتیکه در سخنرانی عمومی مهم این است که تا امکان دارد از سوالات استقبال شود تا بیشتر با مخاطبان ارتباط برقرارگردد.

افراد موفق به بازخورد ها میدان می دهند و به آنچه به آن ها گفته می شود توجه می کنند و با علاقه و ذهن باز به آن گوش می دهند. آنها همدلانه رفتار می کنند و به سوالات پاسخ می دهند. با بازخوردهای مثبت قدرت می گیرند و با بازخوردهای منفی رشد می کنند. در عین حال این افراد یاد می گیرند که تمایل به حالت دفاعی خود را کنترل کنند.

۷- سخنران خوب، بجای عرضه یکطرفه مطالب خود، آن ها را به اشتراک می گذارد ایجاد شرایط سخنرانی

کسانی که قصد دارند صحبت کنند لازم است به جای تلاش برای خطابه یک طرفه  سعی کنند نظرات خود را به اشتراک بگذارند. این امر باعث می شود سخنرانی شما واقعی تر باشد و مخاطب آنچه را که شما ارائه می دهید انتخاب کند و با شما ارتباط بیشتری برقرار کند.

نکته : درسخنرانی متوسل شدن به هر شیوه ایی برای جذب مخاطب راه درست موفقیت نیست. راه موفقیت در تبادل بین ارائه دادن و گرفتن مطالب است.

با ایجاد شرایط سخنرانی میتوان به یک نقطه مطلوب رسید

ایجاد شرایط سخنرانی ایجاد شرایط سخنرانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا