آماده سازیآماده سازی برای سخنرانیتمرین و تکرار

تمرین برای سخنرانی

تمرین برای سخنرانی

تمرین برای سخنرانی

     آیا تهیه متن سخنرانی برای یک مجلس شگف انگیز کافیست؟ اینجا جای بزرگ‌ترین و مهم ترین مسئله که تمرین برای سخنرانی باشد خالی است. تصور کنید که یک بازیگر تازه کار تمامی دیالوگ‌هایش را حفظ است، اما وقتی سر صحنه می‌رود نمی‌تواند به خوبی بازی کند. به نظرتان چرا چنین مشکلی رخ می‌دهد؟ درست حدس زدید، چون دیالوگ‌های نقش را تمرین نکرده!! درست هست که یک سخنران خوب باید فن بیان خوبی داشته باشد و بتواند راحت بداهه گویی کند، اما بدون تمرین نمی‌تواند از سخنرانی‌هایش یک اثر هنری بسازد. تمرین برای سخنرانی نقاط ضعف شما را نشان می‌دهد و این نقاط ضعف ممکن است اراده شما را ضعیف کرده باشد، ولی هر وقت چنین احساسی داشتید این جمله را به خودتان یادآوری کنید.
    حتما الآن با خودتان می‌گویید (خب، متوجه شدیم که باید تمرین برای سخنرانی داشته باشیم، چطور با این مهارت را تمرین کنیم؟). در الین مقاله قرار است به این سؤال جواب بدهیم و بهترین تمرین‌های ممکن را به شما معرفی کنیم، پس با ادامه مقاله همراه باشید.

آنچه در اینجا در رابطه با تمرین برای سخنرانی می خوانید

اهمیت تمرین برای سخنرانی چیست؟
راز تمرینات سخنرانی هیتلر
۹ تمرین طلایی سخنرانی
سؤالات متداول درباره تمرینات سخنرانی
بهترین راه تقویت مهارت سخنرانی
اهمیت تمرین برای سخنرانی چیست؟
     شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید یک قدم از بقیه سخنرانان جلو هستید، چون که می‌دانید سخنرانی‌های شگفت انگیز نیازمند تمرین هستند. هنرمندی را ندیده‌ایم که سال‌ها تلاش و تمرین نکرده باشد تا به جایگاهی که روزی رویای آن را در سرش می‌پروزانده رسیده باشد. سخنرانی و فن بیان هم یک هنر است که نیاز دارد توسط خود شما تیز بشود.
قبل از اینکه سراغ تمرین برای سخنرانی برویم به این جمله زیبا از مارک تواین نویسنده بزرگ آمریکایی توجه کنید.
     بگذارید معنا و مفهوم این جمله را با یک مثال برایتان بیان کنم. همه ما آدولف هیتلر، رهبر و فرمانده حزب نازی در دوران جنگ جهانی دوم را می‌شناسیم. متقاعد کردن مردم آلمان برای وارد جنگ شدن با اروپا اصلاً کار راحتی نبود، اما هیتلر کسی بود که اینکار را به بهترین نحوه خودش انجام داد. در ادامه مقاله بهترین راه های تمرین برای سخنرانی بیشتر درباره تمرین‌های هیتلر توضیح می‌دهیم، اما فعلا در این حد به شما بگویم که هیتلر استاد هنر سخنرانی بود. روش‌هایی که هیتلر به کار می‌برد اصلاً سخت نبودند. در ادامه آن را به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما توضیح خواهیم داد.

راز تمرین برای سخنرانی در هیتلر

     آدلف هیتلر رهبر حزب نازی و یکی از بهترین سخنرانان دنیا در یکی از دست نوشته‌هایش می‌گوید
انسان‌ها بیشتر از آنکه به واسطه نوشتن موفق شوند، با کلمات است که به پیروزی‌های بزرگ رسیدند.
     اگر تمامی انقلاب‌های بزرگ را بررسی کنید، می‌بینید که سخنرانی‌ها و صحبت‌های رهبران آن‌ها بوده است که به انقلابی‌ها انگیزه و اراده داده تا به سمت هدف‌هایشان حرکت کنند. هیلتر به خوبی این مسئله را می‌دونست پس برای همین ساعت‌ها وقت خودش را صرف انجام یک تمرین جادویی می‌کرد. تمرینی که باعث می‌شد هر یک از سخنرانی‌های او به یکی از بهترین هنرهای نمایشی تبدیل شود و ملت آلمان را بیش از پیش جو زده بکند.
البته این رهبر دیکتاتور فقط در سخنرانی‌هایش از این قدرت استفاده نمی‌کرد، بلکه در رادیو هم برای تبلیغات ضد حضور آمریکایی در جنگ جهانی هم استفاده می‌کرد.

تمرین جادویی سخنرانی‌های هیتلر

     بگذارید بدون هیچ مقدمه‌ای به شما بگوییم که این مرد چه می‌کرد. به گفته عکاس شخصی هیتلر، هنریچ هافمن این مرد پیش از سخنرانی‌های خودش حرکاتی که قرار بود در صحبت‌هایش استفاده کند را طراحی و تمرین می‌کرد. هیتلر این کار را با ضرافت خاصی انجام می‌داد و هر وقت که حرکت اضافه‌ای می‌کرد می‌گفت: “این حرکت احمقانه است، نباید از آن استفاده کنم!!”
      ساعت‌ها تمرین برای سخنرانی جلوی آینه نتیجه‌اش شد سخنرانی‌های شگفت انگیز هیتلر در دوران جنگ جهانی. این تمرین سخنرانی جلوی آینه بود که توانست او را به شخصی تبدیل کند که میلیون‌ها آلمانی را بعد از سخنرانی‌های خودش به اوج بهره وریشان می‌رساند.
البته این مرد بزرگ یک چاشنی دیگر هم برای سخنرانی‌هایش داشت که عطر و بوی دیگری به سخرانی‌هایش می‌داد. او می‌گوید
     سخنرانی آن چیزی نیست که با استفاده از کلمات بیان می‌شود؛ سخنرانی مستقیما از دل احساسات و بدون کلمات شکل می‌گیرد.

آدولف هیتلر

     حرفی که از اعماق احساسات انسان‌ها گفته شود، بیشتری تأثیر را بر روی انسان‌ها خواهد داشت. کافیست سخنرانی نخست وزیری وینستون چرچیل را گوش بدهید یا بخوانید. هم حزبی‌هایش نقشه کشیده بودند که بر عیله او در پارلمان شورش کنند، اما با یک سخنرانی فراموش نشدنی، این کودتای خاموش را خنثی کرد!
     تا جایی که شما هم می‌توانید سعی کنید در نوشتن متن سخنرانی‌هاتان عمیق بشوید. تک تک کلمات را از اعماق احساساتتان بگویید تا فن بیان خودتان شاهکار خلق کنید.

۹ تمرین طلایی سخنرانی

     بریم سراغ اصل مطلب که ۹ تمرین طلایی سخنرانی باشد. در همینجای مقاله به شما بگویم که این راهکارها از سخنرانی‌های بهترین افراد الهام گرفته شده است و اگر تنها دو مورد از آن‌ها را بیش از سخنرانی‌های خودتان تمرین کنید می‌توانید نتیجه شگفت انگیزی را رقم بزنید. این تمرین‌ها برای مقابله ترس شما از سخنرانی کردن و بهتر شدن آن تهبیه شده.
این نکته را هم اضافه کنم که گاهی اوقات ممکن است شما تمرین کافی کرده باشید، اما اجرایی خوبی را در صحنه نداشته باشید. نقص این اجرا هر چیزی می‌تواند باشد، اما چیزی که بیشتر در بین افراد به چشم می‌خورد ترس از سخنرانی کردن است. در مقاله ترس از سخنرانی ۱۰ راهکاری را به شما گفتیم تا با این ترس بزرگ مقابله کنید. توصیه می‌کنم حتماً آن مقاله را هم بخوانید.

۱-جلوی آینه تمرین برای سخنرانی کنید!

      یکی از مشهور‌ترین روش‌های تمرین برای سخنرانی ، تمرین کردن سخنرانی جلوی آینه است. در قسمت‌های قبلی این مقاله به شما نشان دادیم که چطور هیتلر با استفاده از این راهکار توانست بهترین سخنرانی‌های تاریخ را به واقعیت تبدیل کند.
برای اینکه به این روش تمرین برای سخنرانی ، اصلاً کار سختی را در پیش ندارد، کافیست که لباس روز سخنرانی یا یک لباس رسمی بر تن بکنید و رو به روی آینه بروید و متن خودتان را تمرین کنید. در حین تمرین حواستان باشد که ارتباط چشمی با تصویر خودتان را در آینه حفظ کنید و حرکات بدن خودتان را به دقت زیر نظر داشته باشید. اگر برای بار اول اراده خوبی نداشتید اصلاً ناراحت نباشید، چرا که هزاران فرصت دیگر دارید تا سخنرانی خودتان را ارائه بدهید.

۲-صحبت کردن درباره موضوع مناسب

     سخنرانی زمانی کامل است که همه جنبه های آن به خوبی رعایت شده باشد و بتواند مخاطب را به کلی میخکوب کند. برای رخ دادن این اتفاق نیز باید نکات مهمی را رعایت کنید که ستون ها و اصول اصلی سخنرانی و مهارت صحبت کردن در جمع می باشند.
اولین نکته مهم، انتخاب موضوع مناسب سخنرانی می باشد. شما باید به خوبی بدانید که برای مخاطبین شما چه موضوعی جذاب تر است و چه چیزی می تواند آن ها را به وجد بیاورد. دقت کنید که مخاطب برای شما باید از هر چیزی مهم تر باشد تا سخنرانی حرفه ای و خوبی داشته باشید.
     پس پیش از هر چیزی، موضوع مناسبی برای صحبت های خود پیدا کنید. در مقاله انتخاب موضوع سخنرانی لیست ۱۵۰ موضوع فوق العاده را برای شما آماده کرده ایم که می توانید با استفاده از آن ها، دغدغه خود را برای انتخاب موضوع سخنرانی تان از بین ببرید و با توجه به شرایط مختلف، سخنرانی خوبی داشته باشید.

تمرین برای سخنرانی تمرین برای سخنرانی تمرین برای سخنرانی تمرین برای سخنرانی تمرین برای سخنرانی

۳- فن بیان قدرتمند

     مهم ترین موضوعی که می تواند یک سخنران را به شدت حرفه ای نشان دهد یا در نقطه مقابل آن، ضعف او را نمایان کند، فن بیان می باشد. امکان ندارد که یک سخنرانی فن بیان خوبی نداشته باشد اما بتواند به خوبی از پس سخنرانی برآید. این ها دو موضوع کاملاً مرتبط و یک راستا هستند.
     برای تقویت فن بیان، تمرینات بسیار زیادی وجود دارد که در اینجا برخی از آن ها را نام می بریم:
  • تمرین صحبت کردن در برابر آینه برای خود
  • تمرین ضبط کردن صدای خود و مرور چند باره آن و پیدا کردن مشکلات
  • تمرین خودکار برای باز و بسته شدن خوب لب و دهان
  • تمرین مشددگویی بیش از حد کلمات
  • تمرین بلندخوانی و تندگویی
     همه این تمرینات می توانند توضیحات مهمی داشته باشند که درک و فهم آن ها، به تقویت این مهارت در وجود شما به شدت کمک می کنند. به همین علت، پیشنهاد می کنم حتماً مقاله آموزش فن بیان را با دقت فوق العاده بالایی مطالعه کنید تا بتوانید با استفاده از نکات آموزشی آن، فن بیان خود را به بهترین شکل ممکن تقویت کنید.

۴- اعتماد به نفس بالا در صحبت کردن

     جالب است بدانید که ترس از سخنرانی، رایج ترین ترس در جهان است و افراد حتی بیشتر از مرگ، ترس از سخنرانی دارند! از همین رو تقویت اعتماد به نفس در صحبت کردن می تواند به طرز قابل توجهی در انجام یک سخنرانی حرفه ای برای شما موثر باشد ، آنهم تمرین برای سخنرانی.
نکات زیر، می توانند تقویت کننده های خوبی برای تقویت اعتماد به نفس شما هنگام صحبت کردن باشند:
  1. یافتن موقعیت مناسب برای صحبت
  2. به دیگران هم اعتماد به نفس دهید
  3. اطلاعات زیادی برای صحبت داشته باشید
  4. ارتباط چشمی را فراموش نکنید
  5. از موضوعاتی که آن ها را درک کرده اید، حرف بزنید
  6. زودتر از سخنرانی در محل حاضر شوید
  7. برنامه ریزی ذهنی درستی داشته باشید
  8. باور خود را تقویت کنید
  9. از مقایسه دست بردارید
  10. لباس مناسب به تن کنید

۵- دقت به زبان بدن

      زبان بدن به این دلیل مهم است که می تواند میزان اثرگذاری کلام شما را چند برابر کند و منظور شما را به طور واضح تری به شنونده منتقل کند. تصور کنید اگر این مهارت در وجود شما نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعاً صحبت کردن شما شکل و شیوه ای متفاوت به خود خواهد گرفت و بسیاری از موارد تغییر خواهند کرد!
     اگر در زبان بدن هم مانند سایر مهارت ها به خوبی مسلط شوید و مسیر عصبی آن را برای خودتان بسازید، مسلماً بعد از مدتی مغز می تواند در جای درست، رفتار درست را از خودش نشان دهد. مثل ترسیدن، هیجان زده شدن، کنجکاو بودن و…
به طور مثال وقتی شما می ترسید، نا خودآگاه دستتان بالا می آید، زمانی که هیجان زده یا کنجکاو می شوید فرم صورتتان تغییر می کند، لحظه ای که بی حال باشید خمیده و بی انرژی می شوید و…
     پس وقتی مسیر عصبی زبان بدن به خوبی در ذهنتان ساخته شود، می توانید در جای درست، رفتار درست را بروز دهید و بسیار تأثیرگذارتر باشید. پیشنهاد می کنم در این رابطه حتماً مقاله تکنیک های زبان بدن را مطالعه کنید تا بتوانید به خوبی مسیر عصبی آن را در وجود خودتان به وجود آورید.
تاثیر زبان بدن در سخنرانی

۶-بداهه گویی قدرتمند

    سخنرانی بداهه یعنی صحبت بدون اطلاع قبلی وبدون تمرین برای سخنرانی! به طور مثال تصور کنید در جمعی هستید و یک دفعه به شما گفته می شود که باید سخنرانی کنید، یا می پرسند نظر تو درباره این موضوع چیست، یا حتی گاهی هم نیاز دارید از خودتان در جمعی دفاع کنید.
     اما بعضی از افراد متأسفانه به اشتباه می گویند “بداهه گویی یعنی سخنرانی بدون آمادگی قبلی.” نه اصلاً این طور نیست. چون فردی که فن بیان قدرتمندی داشته باشد و سخنران حرفه ای باشد، همیشه آماده صحبت کردن است اما همیشه از آن اطلاع ندارد.
آقای مارک تواین، درباره سخنرانی بداهه می گوید:
من برای آماده کردن یک سخنرانی بداهه، بیشتر از سه هفته زمان لازم دارم! او با این جمله می خواهد به ما بگوید که سخنرانی بداهه، سخنرانی نیست که از قبل برای آن برنامه نداشته باشید. باید همیشه از قبل پیش بینی کنید که در چه اوقاتی ممکن است از شما بخواهند صحبت کنید و در واقع از قبل، آماده سخنرانی کردن در هر شرایطی باشید.
مارک تواین در واقع فرهنگ بداهه گویی را برای ما بیان می کند که باید از قبل کارهایی را انجام دهیم که هر گاه نیاز شد سخنرانی انجام دهیم، برای آن آماده باشیم. پس شما هم حتماً بارها و بارها قبل از سخنرانی، بارها و بارها آن را تمرین کنید و برای آن آماده شوید.

۷- مخاطب شناسی

      شرایط مخاطبان شما که قرار است برای آن ها سخنرانی کنید، فوق العاده مهم است. یعنی برای داشتن سخنرانی هر چه بهتر و موفق تر، باید ابتدا مخاطبان خود را بشناسید تا هم بدانید چگونه باید با آن ها صحبت کنید و هم چه مطالبی را برایشان بیان کنید. این شرایط که در اصطلاح به آن ها دموگرافی هم می‌گویند، عبارتند از:
  • تعداد مخاطبان شما چند نفر است؟
  • جنسیت مخاطبانتان چیست؟
  • مخاطبان شما چند ساله هستند؟
  • شغل مخاطبان شما چیست؟
  • مخاطبان شما چه تحصیلاتی دارند؟
  • فرهنگ غالب مخاطبان غالب شما چیست؟
  • مخاطبان چه انتظاری از شما دارند؟
     در مقاله مخاطب شناسی در سخنرانی این موضوع را خیلی کامل تر و دقیق تر بررسی کرده ایم که پیشنهاد می کنم برای آگاهی هرچه بیشتر درباره این موضوع، حتماً آن مقاله را هم مطالعه کنید.
مخاطب شناسی در سخرانی

۸-داستان گویی و استفاده از طنز در سخنرانی

     شما وقتی از داستان و طنز در صحبت هایتان استفاده کنید، به شدت به جذابیت کلام شما افزوده می شود.
همه ما انسان ها به شدت با داستان اُنس داریم و عاشق آن هستیم. چه در سنین کودکی و چه در بزرگسالی! حتی خود خداوندی که خالق ماست هم بارها در قرآن از داستان استفاده کرده و این نشان دهنده اهمیت بالای داستان گویی برای انسان هاست.
نکته بعدی هم استفاده از طنز در سخنرانی است؛ شما نگاهی به سخنرانانی نسبت به آن ها شناخت دارید بیندازید، قطعاً متوجه خواهید شد که همیشه سخنرانانی محبوب تر هستند و طرفداران بیشتری دارند که می توانند به خوبی مخاطب را هنگام ارائه مطلب بخندانند. شما چه بخواهید و چه نخواهید مردم از طنز خوششان می آید و وقتی بتوانید به خوبی آن ها را بخندانید، به کلام شما بیشتر توجه می کنند.

۹- تن صدای مناسب

      در شرایط عادی صحبت کردن، نه افراط کنید و نه تفریط، یعنی نه خیلی صدایتان را بالا ببرید و نه زیاد آن را پایین بیاورید، یعنی طوری صحبت کنید که وقتی کسی صدایتان را می شنود، نگوید که چرا داد می زنید یا چرا انقدر آرام صحبت می کنید!
اما این نکته برای عادی صحبت کردن و شرایط معمولی شماست. گاهی اوقات شما برای مورد خاصی، باید تُن صدایتان را بالا و پایین کنید؛ مثل لحظاتی از سخنرانی.
پس در شرایط عادی که تقریباً اکثر صحبت های ما را در بر می گیرد، روی تُن صدایتان دقت داشته باشید و در آن، نه افراط کنید و نه تفریط.

سؤالات متداول درباره تمرینات سخنرانی

     در این قسمت از مقاله قصد داریم یکسری سؤالات پر تکرار که در دایرکت اینستاگرام ما پرسیده می‌شود را جواب بدهیم. راستی اگر شما هم علاقمند بودید می‌توانید هر سؤالی در زمینه فن و بیان و سخنرانی دارید را آنجا بپرسید.

تمرین برای سخنرانی

بهترین تمرین سخنرانی چیست؟

     روش‌های متفاوتی وجود دارد، اما با توجه به بررسی که بین افراد موفق صورت گرفته، تمرین سخنرانی جلوی آینه از اهمیت بالایی برخوردار هست و در این مقاله به خوبی آن را توضیح دادیم

بهترین تمرین صداسازی و فن بیان چیست؟

     تمرینات این مقاله برای فن بیان بهتر توصیه می‌شود اما به صورت کلی برای داشتن فن بیان فوق العاده باید آموزش‌های متفاوت دید و با تکرار و تمرین این مهارت را به ثبات برسانید.

بهترین راه تقویت مهارت سخنرانی

     یکی از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و سخنرانی معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.
موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تقویت فن بیان شما تدارک دیده که زبان بدن یکی از دروس تخصصی آن نیز محسوب می شود و با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی و غیر کلامی در ارتباطات خود را تقویت کنید. برای مشاهده توضیحات این دوره و تهیه آن، روی دوره فن بیان کلیک کنید. موفق باشید…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا