نهج

نهج ۸ اهمیت مراسم روضه خوانی(۱)

نهج ۸

روضه خوانی :

   امام صادق(ع) می فرماید: از ما کمک بگیرید و به خدا استعانت ورزید.

   چهارده معصوم به اذن خدا می توانند همه کاری بکنند. ائمه در طول خدا هستند و قدرت فوق العاده ایی دارند. آنها واسطه ی بین ما و خدا هستند. در دعا داریم که هر کس به(اهل بیت) چنگ بزند به خدا چنگ زده است یعنی  به خدا ایمان آورده وبه این وسیله خدا قلب او را هدایت می کند. ازدرجات ایمان، چنگ زدن به اهل بیت بویژه زهرای اطهر واباعبدالله الحسین است. لذا ما باید به ایشان تمسک جوییم  وندای یا زهرا و یا حسین ویا ائمه اطهار(ع) را از ته قلب برکشیم ،این حالت تحت عنوان روضه ویا مرثیه به منصه ظهور میرسد.

    گوش دادن و خواندن روایات اهل بیت : افرادی بوده اند که با خواندن یا گوش دادن یک روضه، زندگی شان عوض شده است. روضه ها باید برمبنای روایات از اهل بیت و آیات قرآن باشد. بعنوان نمونه منبر آقا شیخ عباس قمی، تماماًآیات وروایات و مدح ومرثیه ائمه اطهار بود. شیخ عبدالکریم حائری می فرمودند: طلبه هایی که پای منبر آقا شیخ عباس قمی می نشینند بخاطر نورانیتی که در آنها ایجاد می شود، من آنها را عادل حساب می کنم. این عشق است و شدت محبت را نشان میدهد.کما اینکه در قرآن داریم: علامت مومن محبت به خداست.

   از امام صادق(ع) سوال کردند که عشق چیست و چرا عده ای دچار شدت علاقه می شوند؟ امام فرمود: دلهایی که معشوق حقیقی یعنی خدا را پیدا نمی کنند،خدا طعم عشق غیر از خودش را به آنها می چشاند.

    در جنگ صفین امام علی (ع) به سرزمین کربلا رسیدند و فرمودند: این سرزمین قتلگاه عشاق است اینها در راه خدا شهید خواهند شد و حساب این شهدا، جدا از شهدای دیگر است.

جایگاه روضه ومرثیه از نگاه اهل بیت و بزرگان دین:

     در برخی روایات آمده است که مجلس روضه انسان را به عرش خدا می برد، حاج مهدی توکلی از وعاظ مشهور تهران است او از قدمای روضه خوانی است که برای امام حسین(ع)می خواند. او در خصوص روضه و گریه برای امام حسین (ع) می گوید: « تا جایی که حق روضه ادا می شود و شأن امام پایین نمی آید روضه خواندن حتی روضه باز(بیان ریز وقایع)اشکالی ندارد؛ اما اگر واعظ یا مداح می بیند مجلس نمی کشد، نباید از روضه های مشکوف استفاده کند.

جایگاه اشک :

    اشک مهم است، اهل بیت(ع) همواره فرموده اند که برای مابویژه سرورشهیدان اباعبدالله الحسین(ع) اشک بریزید. گریه باید محور باشد. “مَن بکی اَو باکی لِلحسین(ع) و جَبَت له الجنه” هرکس در مصیبت امام حسین بگرید یا بگریاند و یا ( اگر گریه اش نیامد ) خود را به حالت گریه بگیرد ؛ جسدش بر آتش حرام شده و بهشت بر او واجب می گردد

     سینه زنی هم نمونه از عزاداری است اماوقتی خوب است که اشک ها را جاری کند. این ها همه وسیله برای گریه کردن هستند. اساس را باید در مجالس، گریه و اشک قرار داد. هیچ چیزی نباید جانشین گریه شود. اگر مجالس از گریه تهی شود بدعت است. البته بلند بلند گریه کردن بسیار ممدوح است . خود امام حسین(ع) روز عاشورا در چند موقعیت با صدای بلند گریه می کرد و ما باید به آن حضرت اقتدا کنیم و برای آن حضرت گریه کنیم. باید برای آن حضرت ندبه کنیم و با صدای بلند گریه کنیم و در مصیبت آنحضرت بی تابی کنیم . جزع و فزع کنیم . اینها عبادت است ، ثواب تسبیح دارد و از افضل عبادات ماست.»

    حقیقت روضه خوانی، یاد آوری مصائب سید الشهدا (ع) وائمه هداست. بنابراین ارزش این کار بسیار والاست و کسی باید وارد این وادی شودکه تمام وجودش ذوب در ائمه اطهار شده باشد والا جواب نمی دهد البته همه باید  برای برگزاری مجلس روضه تلاش کنند و ذره ای ایی هم که شده قدم بردارند چون اجری فراوان نزد خداوندگار رحمان دارد. در کامل الزیارات آمده است که امام باقر(ع) نسبت به کسانی که در روز عاشورا نمی‌توانند به زیارت آن حضرت بروند، اینگونه دستور عزاداری دادند و فرمودند: «بر حسین علیه السلام ندبه، عزاداری و گریه کنند و به اهل خانه خود دستور دهند که بر او بگریند و در خانه‌اشان با اظهار گریه و ناله بر حسین علیه السلام، مراسم عزاداری بر پا کنند و یکدیگررا با گریه، تعزیت و تسلیت گویی در سوگ حسین علیه‌السلام در خانه‌هایشان ملاقات کنند.»

توسل

یکی نمونه ازتوسلات، روضه و اقامه ی عزاداری برای ائمه هدا است ولذا تاکید شده است که همه سعی کنند درسال حداقل یک مراسم روضه خوانی در منزل شان داشته باشند. مرحوم قاضی به فرزندان شان گفته بود که مراسم روضه ی اهل بیت را ترک نکنید حتی اگر چند نفر بیشتر نباشید. در خانه ای که مصیبت اهل بیت خوانده می شود ظلمت ها و شیاطین از آن دور می شوند. آیت الله خرازی می فرمودند که در خانه ی آیت الله خوئی مراسم روضه زنانه ای برپا می شد و این باعث می شد که ایشان نتوانند مطالعه کنند بخاطر همین، ایشان این مراسم را تعطیل کردند. بعد از مدتی ایشان دچار چشم درد شدیدی شدند و دیگر نمی توانستند مطالعه کنند. ایشان خواب می بینند که علت آن تعطیل کردن روضه ی امام حسین(ع) است. ایشان دوباره مراسم روضه را برپا کردند و با تربت امام حسین(ع) شفا گرفتند.

     ائمه اطهار(ع) برای روضه خوان اهمیت قائل بودند ومقام معظم رهبری روضه خوانی را موثر در پیشبرد اسلام و توسعه آن می دانند.

    رهبر انقلاب اسلامی در خصوص مجالس روضه می فرمایند: «مجالس روضه‌خوانی از فضای مجازی و صداوسیما مؤثّرتر است. جوان را در مقابل میکروب‌ هایی که بطور دائم وارد کشور می شود واکسینه کنید. این مجالس روضه‌خوانی، مجالس وعظ و خطابه، مجالس گوناگون خیلی چیزهای مهمّی است؛ اینها را دست‌ کم نباید گرفت، هم از فضای مجازی و هم از صداوسیما مؤثّرتر است، چنانچه این سلسله‌ی عظیم، این تشکیلات عظیم(مجالس روضه خوانی) خوب و در همه‌جا کار کند، تأثیراتش برهمه‌ی اینها فائق خواهد آمد و می توانید شما این جوانها را، این مخاطبها را به معنای واقعی کلمه مصونیّت ببخشید و در مقابل این میکروب‌ ها

و ویروس‌هایی که بطور دائم به‌ طرف کشور سرازیر می شود واکسینه کنید. خدایا به حق آقا اباعبدالله و حضرت زینب به همه ی ما معرفت و ایمان عنایت بفرما.

نهج ۸

برپایی مجلس روضه توسط ائمه اطهار(ع)

نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج نهج

ادامه مطلب نهج ۹

نهج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا