وقایعگاهنامه

۳۱ شهریورماه “هفته دفاع مقدس”

سالروز تجاوز صدام به خاک جمهوری اسلامی ایران و هفته دفاع مقدسهفته دفاع مقدس

۳۱شهریورماه ۱۳۵۹ در زمره روزهای فراموش‌ناشدنی تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود. در این زمان بود که صدام با بمباران هوایی فرودگاه‌ها و شهرهای مهم ایران ، تهاجم گسترده ای نیز از سوی نیروهای زمینی اش در طول مرز دو کشوره به قلمرو اجمهوری اسلامی ایران آغاز کرد……

   جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، توطئه‌ای بود مشترک از طرف کشورهای عربی و آمریکا و با طرفداری بقیه کشورهای جهان، بوسیله رژیم بعث عراق که در آن زمان از موقعیت برترنسبت به ایران برخوردار شده بود، صورت گرفت و  این  نبود مگر احساس خطر استکبار به سردمداری آمریکا از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و صدور ارزشها و آرمانهای اسلامی به قلمرو تحت کنترل و سیطره آنها از جمله عراق، فلسطین، لبنان، افغانستان، منطقه خلیج فارس، کشورهای آفریقایی و ….  آمریکای جنایتکار بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به مدت ۲۵ سال قدرت بلامنازع در امور سیاسی، اقتصادی و نظامی ایران بود و با وقوع انقلاب بیش از همه متضرر گردید و منافع خود را از دست داده و اعتبارش در جهان به خطر افتاد تا جایی که مرکز مطالعات و استراتژی ملی آمریکا طی گزارشی نوشت «حرمت و اعتبار مانند ظرف چینی است که به آسانی می‌شکند و این چیزی است که آمریکا با پیروزی انقلاب اسلامی از دست داده است،

     اولین مسئله‌ای که باعث شد آمریکا از لحاظ سیاسی تحقیر شود اشغال سفارت این کشور در تهران بود که بعد از این قضیه برخوردهای آمریکا با انقلاب اسلامی جدی‌تر دنبال گردید. از جمله مهمترین توطئه‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی غیر از جنگ عراق ، عملیات طبس وکودتای نوژه میباشد که به خاطر شکست این دو عملیات جنگ، تحمیلی عراق بر ایران تحمیل گردید. اما چرا عراق به عنوان متجاوز و عامل از بین برنده انقلاب اسلامی انتخاب گردید؟ این امر در واقع دلایلی دارد که ذیلاً به آن ها اشاره می‌شود:
۱.ایدئولوژی بعثی رژیم عراق

۲. بازگشت تدریجی این رژیم به کانون خانوادگی غرب از هنگام امضای معاهده الجزایر

۳. ضرورت پیمان دوستی و همکاری عراق در هر گونه اقدامی به منظور بی ثباتی ایران

۴. ظهورانقلاب اسلامی که خطری برای بقای رژیم بغداد بود.

   با توجه به دلایل فوق، کاملاً مشخص است که این آتش به منظور جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی ایران افروخته شد و در کلامی دیگر منافع استکبار جهانی در این جنگ مقابله با صدور انقلاب بود ولذا صدام را تحریک کردند که به ایران حمله کند و از نتیجه این حمله اولا کشورگشایی نماید دوما به آنها خدمت کند واین پدیده انقلابی جدید را از نطفه خفه نماید اما نمی دانستند، چراغی را که ایزد بر فروزد / هرآنکس پف کند ریشش بسوزد.

    دلایل ایجاد جنگ از بعد منطقه‌ای و جهانی:
الف.منطقه‌ای:
از لحاظ منطقه‌ای انقلاب اسلامی ایران از سوی کشورهای منطقه و حکام مستبد کشورهای حاشیه خلیج فارس خطری جدی تلقی می‌شد. در نتیجه تفاهم دست‌ه جمعی برای سد نفوذ جمهوری اسلامی بوجود آمد.در میان کشورهای منطقه ، عراق بیش از سایر کشورها از انقلاب احساس نگرانی می‌کرد. در یک جمع‌بندی کلی عوامل حمله عراق به ایران به شرح ذیل می‌باشد:
۱- بیشترین جمعیت شیعه جهان بعد از ایران در عراق زندگی می‌کنند ولیکن حضور روحانیون ایران در سالهای قبل از انقلاب برای تحصیل علوم دینی در شهرهای مذهبی عراق و وجود رهبران مبارز طرفدار انقلاب ایران و ارتباط مردمی بین مردم ایران و عراق جهت زیارت عتبات عالیات جاذبه بوجود آمدن انقلابی مشابه انقلاب اسلامی ایران در عراق را تقویت می‌کرد.
۲- صدام حسین داعیه رهبری جهان عرب را در سر می‌پرورانید و امیدوار بود پس از طرد مصر از رهبری جهان عرب در جریان کمپ دیوید بتواند خود را جایگزین نمایدو به خیال واهیش سردار قادسیه شود.
۳- توسعه طلبی ارضی صدام یک انگیزه دیگر در حمله به ایران بود. یکی از مشکلات ژئوپولتیک عراق به زعم زمامدارانش ، محدودیت این کشور در دسترسی به آبهای آزاد خلیج فارس بود که حوزه مانور عراق را هم از نظر نظامی و هم از لحاظ اقتصادی در خلیج فارس محدود می‌کرد. تا جایی که از آغاز استقلال عراق، دسترسی آسان به آبهای خلیج فارس، پیوسته در زمره رویاهای رهبران آن کشور به شمار می‌رود، بغداد برای حل این معضل همواره دو راه را پیش روی خود می‌دید:

۱. در اختیار داشتن کویت یا حداقل دو جزیره وربه و بوبیان

۲. حاکمیت بر خوزستان یا حداقل حاکمیت انحصاری بر آبهای اروندرود.

     پیروزی انقلاب ایران و سقوط شاه حکومت عراق را وسوسه کرد تا با هوس اشغال خوزستان هم مشکل ژئوپولتیک خود را حل کند و هم از طریق مقابله با نظام انقلاب اسلامی که خواست بعضی از دولتهای منطقه و غربی از جمله آمریکا بود قدرت برتر در منطقه تبدیل گردد و در پی آن بغداد را به مثابه مرکز تصمیم گیری جهان عرب تثبیت سازد ، حمله عراق به کویت پس از جنگ به ایران با سابقه اختلاف بر سر جزیره بوبیان از لحاظ تاریخی و اعلام کویت به عنوان استان نوزدهم عراق در جنگ خلیج فارس بیانگر توسعه‌طلبی صدام در راستای دستیابی به آبهای آزاد و خارج شدن از تنگنای مرزی و قدرت مانور بیشتر در خلیج فارس بود.
ب. جهانی :
آمریکا در رأس قدرتهای بزرگ قرار داشت و خواهان نابودی انقلاب اسلامی ایران (به خاطر متضرر شدن از این انقلاب و شکسته شدن هیمنه او در جهان توسط این انقلاب) بود. در یک جمع‌بندی علل تشویق عراق به جنگ از سوی آمریکا عبارت بودند از:
۱-آمریکا ،شاه را در جریان انقلاب به عنوان بهترین دوست خود از دست داده بود. چون شاه یکی از سرسپرده ترین حکام در جهان برای امریکا بود و چشم وگوش بسته تمام اوامر، نه تنها دولت آمریکا بلکه یک نماینده سطح پاینش، حتی کمتر از سفیرش را اجرا میکرد و ملتش چنانچه کوچکترین تقاضایی احقاق حقی داشتند باید در گوشه زندان عمرشان را سپری نمایند کما اینکه تمام سران نیروهای انقلابی وفعالان اجتماعی وسیاسی یا در زندان بودند یا به شهادت رسیده بودند ومهمتر اینکه رنگ بویی از دین هم که در جامعه بود آرام آرام در حال ازبین بردن بود ، چنانچه این روند ادامه پیدا کرده بود شاید امروز ایران یکی از لائیک ترین کشور جهان بود، این از آنجایی بیان میشود که شاه در جلسه ایی به توصیه مشاورانش (البته خودش هم حامی این نظر بود) تصمیم به بمباران قم را می گیرد تا اثری از رهبران شیعه در کشور باقی نماند که به حول قوه الهی کارش به آنجا نمی کشد وخودش سرنگون میشود.
۲- آمریکا با حضور خود در ایران به عنوان کشوری که در چهار راه قاره‌ها و یکی از حساسترین مناطق جهان (خلیج فارس) واقع شده و کشوری که از لحاظ منابع نفت و گاز در خاور میانه مطرح می‌باشد، ضمن تأمین نیازهای نفتی خود به دلیل حاکمیت ایران بر تنگه هرمز روند صدور نفت از این  تنگه مهم بین المللی را تضمین می‌نمود، همچنین از لحاظ سرمایه گذاری اقتصادی امکان هر نوع سرمایه گذاری خارجی در ایران برای آمریکا فراهم بود و بازار مصرف میلیونها ایرانی برای کالاهای آن آماده بود و برای استفاده از منابع ومعادن و استخراج آن به هر صورت که می‌خواستند عمل می‌کردند و خلاصه با حضور مستشاران نظامی و سیاسی در داخل حکومت و با سرسپردگی شخص شاه و هیأت حاکمه، ایران در اختیار آمریکا بود. انقلاب اسلامی ایران تمام این امتیازها را از امریکا گرفت.
۳- اشغال سفارت آمریکا و شکست عملیات طبس و کودتای نوژه باعث تحقیر آمریکا شد و از سویی ماهیت ضدآمریکایی انقلاب ایران از مرزهای کشور فراتر رفت و منادی تقویت و تشویق این حرکت در سایه کشورهای اسلامی و جهان سومی بود. آمریکا برای مهار و نابودی این پدیده سایر کشورها را نیز متحد گردانید و عراق را به جنگ تشویق نمود. آندره فونتن نویسنده و روزنامه‌نگار فرانسوی می‌گوید: از شیخ نشینهای خلیج فارس گرفته تا شوروی و آمریکا همه از پیدا کردن راهزنی مثل صدام که در برابر آیت الله ها قد علم کند خوشحال بودند.
قابل ذکر است که دولت عراق در سراسر دوران جنگ هشت ساله همواره کوشید تجاوز نظامی خود را با توسل به یک رشته بهانه‌های ظاهرا موجه جلوه دهد و در نبود هر گونه استدلال معقول و محکمه پسند کوشیده تا باتوسل به تجاوز و تحمیل جنگ از جانب خود را از این زاویه توجیه کند و از نامیدنش به متجاوز خود رامبراءنماید.

  نتیجه : از مجموع آنچه بیان شد روشن گردید که صدام با حمایت و پشتگرمی ایالات متحده و دول غربی و اتحاد جماهیر شوروی سابق، جنگ را به قصد نابودی انقلاب اسلامی ایران آغاز کرد، اما با الطاف الهی و درایت امام راحل و پشتیبانی مردم غیور ایران نه تنها انقلاب لطمه ای ندید بلکه جنگ موجبات تحکیم و تقویت این نهال را مهیا کرد و درخت تنومند نظام جمهوری اسلامی پایدار گردید.

هفته دفاع مقدس  هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس هفته دفاع مقدس

منبع : مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم ,

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا