محاسننهج الشفاعه (1)

محاسن

مزایایی که این کتاب برای سخنوران دارد.

۱-در سخنرانی ها مطالب مربوط به مصائب اهل بیت دو قسمت شده یک قسمت در اول سخنرانی و یک قسمت در پایان سخنرانی تا سخنران درابتدای مطلبش، اشاره به آن واقعه ای که آن ایام سالگردش هست، داشته باشد و در پایان عرایضش مصائب مربوطه را مرثیه نماید.

۲-چنانچه مداحان بخواهند فقط بخش مداحی این کتاب را استفاده کنند میتوانند قسمت اول تا بخش بیان مباحث روز و منطقه و قسمت آخریعنی از شهدای انقلاب اسلامی الی آخر استفاده نمایند(درضمن ازجملات شروعی نیز بگذرید و فقط از یا رحمان یارحیم…. و یا دعای سلامتی حضرت بقیه الله استفاده کنند(ازشهدای انقلاب اسلامی و جنگ حق علیه باطل غافل نشوید )).

۳-سخنرانانی که در سخنرانی خود مداحی نمی نمایند،قسمتهایی شامل شروعیه تاپایان اشعار فرج، مباحث روز، تفسیر قرآن کریم، ترجمه نهج البلاغه وصحیفه سجادیه(البته در اینجا هم ازشهدای انقلاب غافل نشوید )این بخشها را مورد استفاده قرار دهند.

تبصره : برای سخنرانان و مداحان بمنظور راهنمایی یک نمونه خلاصه سخنرانی و مداحی۱ تنظیم شده تا بعنوان الگو، برای موارد بعدی خودشان قرار دهند و یا در تلفن همراه به همین شکل بنویسند تا پس از مدتی،کل خلاصه را داشته باشند و هر وقت لازم داشتند استفاده نمایند و یا در دفترچه کوچک جیبی بنویسند و روز بروز کامل کنند، بدین منوال، بعد از یک دوره، یک خلاصه کامل کتاب آماده شده که بارها میتوانند مورد استفاده قراردهند.

۴- هرسخنرانی شامل ۶ تا ۸ صفحه درابعادA4 (باعبارات عربی آن)میباشد و بـرای یک سخنرانی۴۰ دقیقه تا یک ساعت تنظیم شده،

۵-روحانیون و سخنرانانی که میتوانند وقت بیشتری داشته باشند(بیش ازیک ساعت و بیشتر) بـاتوجه به شرایط میتوانند بـه مطالعه بیشتری روی تفسیرخطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه (که فقط ترجمه اند) داشته باشند و زمان بیشتری را صرف نمایند تابیش از این از آن دو مرجع مهم شیعی استفاده شود.

۶-کسانیکه نمی توانند همه بخشهای یک سخنرانی و روضه را دریک جلسه بدلیل کمبود وقت و روحیه مستمعین استفاده کنند (مثلا ۲۰تا۳۰دقیقه وقت دارند)هر روحانی یا سخنران و یا مداح با توجه به وقت میتواند ابتدای بخشهارا مورد استفاده قرار دهد، مثلا شروعیه و مقدمه، واقعه آنروز ،چند آیه از سوره… چند فراز از نهج البلاغه، چند فراز ازصحیفه سجادیه بهمراه رشادتهای شهدای راه اسلام و مرثیه درقالب یک خطابه ۲۰ الی۳۰ دقیقه ای اجرا کند، البته هرکسی(مداح یا سخنران)آن بخش مورد نظرش را پر رنگتر نماید، گرچه توصیه میشود برای رعایت حق نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و شهدای انقلاب و مصائب… ازهمه بخشها کمال استفاده برده شود.

۷-یکی از ویژگیهای این منظومه این است که دو مرتبه و هرمرتبه هم سه بار جمعا شش مرتبه(هربار یک روایت) به مصائب و مرثیه زهرای اطهرJپرداخته است(سه بار درفاطمیه اول[۷۵روز] و سه بار درفاطمیه دوم[۹۵روز])همچنین دارای روضه ۲۳ گانه محرم میباشد که میشود در ایام دیگر سال از آنها استفاده کرد.

۸-درهر سخنرانی یک فرصت۵ تا ۸ دقیقه ای برای بیان مسائل روزِ شهر، منطقه و استانی(که سخنرانی در آنجا، انجام میشود) همچنین کشور ایجادشده که خوب است سخنرانان دراین زمینه از بولتن ها و وسایل ارتباط جمعیِ صوتی ، تصویری، چاپی و فضای مجازی، اطلاعات لازم کسب و به سمع و نظر مردم برسانند این بخش ضمن نیاز، بر ارزش سخنرانی نیز می آفزاید، همچنین درطول سخنرانی چنانچه جایی ضرورت پیدا کرد ،گریز زده و مطلب را بعنوان مصداق و شواهد  به مسائل روز پیوند داده شود .

۹-گاهاً دراول سخنرانی و یا در مرثیه ها، یادآوری شده تا معانی فارسی بهمراه متن عربی بخوانید، انتظار میرود بشکل زیبایی رعایت شود .

۱۰- هرسخنران میتواند این کتاب را سالی یکبار، یکدور کامل درمجالس خود دوره نماید و حتی سال بعد و یا هرسه سال یکبار دوباره دوره را شروع نماید چون اولا انسان فراموش کار است و ثانیا قرآن میفرمایدفَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَى.

۱۱-درتقویمها ممکن است روزهای دیگری را بعنوان روز شهادت یا ولادت اعلام نموده باشند اما سعی شده روزهایی که قطعی تر است مد نظر قرارگیرد.

۱۲- درتعیین شهدا برای بیان سرگذشتشان در این کتاب بجز شهیدان پورطباطبایی، بقیه همه بطور تصادفی انتخاب شده وگزینشی نبوده است.

۱۳- بعضی از روایات وآیات در مابین متون بدون اعراب میباشند که عمدی است تا استفاده کنندگان درپی اعراب آنها به منابع بیشتری رجوع نمایند و منجر به مطالعات بیشتر شود.

۱۴-درعرضه اشعار، تفاسیر سُوَر قرآنی، معانی فرمایشات امام علی۷و امام سجاد۷چنانچه ازحافظه بالا برخوردارید بدون کتاب بیان نمایید ولی اگر حافظه تان یاری نمی کند(اکثرا)درموقع سخنرانی جهت رعایت حق مطلب ضمن نوت برداری، از کتاب هم استفاده نمایید و آیه به آیه و فراز به فراز، از رو بخوانید(مخصوصا نهج البلاغه و صحیفه سجادیه)و توضیح دهید،آنهم بشکل محاوره ای و عامیانه(جهت جذب و فهم بیشترمردم، گویش با توجه به نوع مخاطبین، انجام شود)

۱۵-برای تسهیل در استفاده از مطالب علاوه براینکه آیات و روایات اصلی پررنگ شده است در زیر آیات و روایات متن هم، خط کشیده شده که خود نوت نمایی میباشد.(لازم بذکر است که در مرثیه ها و سرگذشت شهیدان مقداری بشکل محاوره ای بیان شده است تا استفاده کنندگان به این نوع گویش عادت نمایند)

۱۶–درمرثیه ها ازجملاتی که با علامت |……| جداشده جهت مجلس آرایی و زبان حال بکار رفته است، لازم بذکر است که درهنگام مداحی و مرثیه خوانی از این جملات برای شور و شوق بیشتردرمجالس شادی و آه و سوز بیشتر درمجالس سوگواری بکار می رود، شما میتوانید باتوجه به حال و هوای مجلستان آن را پررنگتر و یا کمرنگتر نمایید.

۱۷-درلابلای اشعاری که، چه درمقدمه و چه درمرثیه استفاده شده میتوانید متناسب با سبکی که میخوانید مطالبی در رابطه با آن شعر بگویید(ترجمه محاوره ای و یا اشاره به مطلبی که مورد نظر شعر میباشد،نمایید)و مجلس را پرشورتر و سوزناکتر نمایید(در بعضی از اشعار این کار شده است) درضمن میتوانید از اشعار دیگری که هم سنخ آن باشد استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا